Guider

Lätta samvetet innan du lyfter – klimatkompensera

0 Kommentarer 02 maj 2010

För fem år sedan flög de flesta omedvetna om flygresornas klimateffekter. Idag är vi medvetna om klimatskadorna, men det är svårt att sluta flyga helt och därför gör vi det, men med ett dåligt samvete. Det fina i kråksången är att det aldrig varit så enkelt att klimatkompensera som nu. Vi hjälper vi dig lätta samvetet innan du lyfter – det är lättare än du tror.

Fördelar

Det känns skönt att ta ansvar för sin miljöpåverkan och på samma sätt som det idag är en självklarhet att lämna vinflaskor i återvinningen istället för att slänga dem i en buske kommer klimatkompensering kännas naturligt när man bokar en resa om fem år. Det handlar bara om att få in vanan när det i praktiken handlar om småsummor  jämfört med vad själva biljetten, flygplansskatter och liknande kostar.

När du klimatkompenserar betalar du i praktiken för att någon annan ska kompensera för de utsläpp du orsakat genom att plantera ett träd som kan absorbera växthusgaserna, eller genom att någon ställer om till att göra el med solceller istället för att använda dieselaggregat. Om du vill veta mer om hur klimatkompensering funkar kan vi rekommendera den här prisbelönta kortfilmen (1 minut)

Vad vi tycker

Det bästa för miljön vore naturligtvis att inte flyga alls. Men det är en ganska orealistisk lösning. Däremot ska du först och främst se över dina resvanor; när kan jag tag ta tåget istället för flyget? Ska vi semestra i Europa eller dra till Thailand? Klimatkompensering kan ju negativt sett ses som att köpa sig från sitt ansvar men ibland är flygplanet helt enkelt det enda resealternativet och då, då är klimatkompensering lösningen.

Många flygbolag erbjuder möjligheten att klimatkompensera på sina hemsidor men bäst funkar det när erbjudandet om klimatkompensering är en del av bokningsprocessen och man därmed får frågan samtidigt som man bokar (som hos SAS och snart även hos Malmö Aviation). Mängden utsläpp beror på en rad olika faktorer – från flygplanstypen, hur många stolar den har och hur många som åker, till hur högt upp flygplanen flyger. Att charterflyg ger mindre utsläpp än reguljärt flyg beror på att det är fler ombord, planen är fullare och att flygplanen åker länge på hög marschhöjd där luftmotståndet är mindre.

Våra favoriter

I testet använde vi olika tjänster för att beräkna utsläppen av en resa mellan Ängelholm och Stockholm (479 km). Eftersom olika tjänster behöver olika uppgifter har vi utgått från en tur-och-returresa (motsvarar två enkelresor) för en person i ekonomiklass i en Boeing 737-600. Det är en av världens populäraste flygplanstyper på kort- och medeldistanser. Skillnaden i beräknade utsläpp skiljer sig mellan de olika aktörerna och beror på olika beräkningsmodeller. Carbon Neutral och Climate Care beräknar bara direkta utsläpp medan Tricorona följer FN’s klimatpanel som rekommenderar att man multiplicerar utsläppen med 2,7 för att ta med all klimatpåverkan i beräkningen.

Lämna din kommentar

Utvalda vänner

Se fler av våra vänner »




© 2013 En lagom dos grönt .se. Powered by Wordpress.